ISO 19011 2011 Anexa A.4 – Cunostinte si abilitati pe care ar trebui sa le detina auditorii sistemelor de management al calitatii
Potrivit Anexei A.4 a standardului ISO 19011 2011, auditorii care intentioneaza sa examineze sisteme de management al calitatii:
• Trebuie sa detina cunostinte si abilitati in domeniul managementului calitatii si
• Trebuie sa fie capabili sa aplice metode, tehnici, procese si practici de management al calitatii.
Auditorii trebuie sa detina cunostintele si abilitatile necesare examinarii sistemelor de management al calitatii si generarii unor constatari adecvate in urma auditului, ca si obtinerii unor concluzii valide.
Urmatoarele exemple ilustreaza tipul de cunostinte si de abilitati pe care ar trebui sa le aiba auditorii sistemelor de management al calitatii. Auditorii ar trebui:
1. Sa inteleaga terminologia relevanta.
1.1. Sa inteleaga terminologia din domeniul managementului.
1.2. Sa inteleaga terminologia din domeniul managementului calitatii.
1.2.1. Sa inteleaga terminologia din domeniul auditului.
1.2.2. Sa inteleaga terminologia referitoare la procese.
1.2.3. Sa inteleaga terminologia referitoare la masurare.
1.2.4. Sa inteleaga terminologia orientata spre produse.
1.2.4.1. Sa inteleaga caracteristicile produselor.
1.2.4.2. Sa inteleaga caracteristicile serviciilor.
1.2.5. Sa inteleaga terminologia din domeniul managementului configuratiei.
2. Sa inteleaga practicile serviciului clienti.
2.1. Sa inteleaga procesele care au legatura cu clientii.
2.2. Sa inteleaga ce inseamna orientarea catre client.
2.3. Sa inteleaga cum se monitorizeaza satisfactia clientilor.
2.3.1. Sa inteleaga cum se masoara satisfactia.
2.4. Sa inteleaga cum se trateaza plangerile si cum se rezolva litigiile.
2.5. Sa inteleaga de ce sunt importate codurile de conduita.
3. Sa inteleaga practicile si principiile de conducere.
3.1. Sa inteleaga rolul conducerii superioare.
3.1.1. Sa inteleaga inovatia continua.
3.1.2. Sa inteleaga imbunatatirea continua.
3.1.3. Sa inteleaga succesul organizatoric sustinut.
3.2. Sa inteleaga abordarea orientata catre managementul calitatii.
3.2.1. Sa inteleaga ce beneficii aduce calitatea in organizatii.
3.2.1.1. Sa inteleaga beneficiile economice.
3.3. Sa inteleaga modelele si metodele de excelenta.
3.4. Sa inteleaga relatiile reciproc avantajoase cu furnizorii.
4. Sa inteleaga problemele de administrare a personalului.
4.1. Sa inteleaga problemele de participare a angajatilor.
4.2. Sa inteleaga problemele de exploatare a competentei.
4.3. Sa inteleaga problemele legate de formare si de sensibilizare.
4.4. Sa inteleaga nevoia de invatare continua.
4.5. Sa inteleaga aspectele legate de structura factorilor umani.
5. Sa inteleaga abordarea orientata catre procese.
5.1. Sa inteleaga caracteristicile proceselor.
5.2. Sa inteleaga cum se face o analiza a proceselor.
5.3. Sa inteleaga capacitatea proceselor si tehnicile de control.
6. Sa inteleaga abordarea sistematica a managementului.
6.1. Sa inteleaga sistemele de management al calitatii.
6.1.1. Sa inteleaga documentatia referitoare la managementul calitatii.
6.1.2. Sa inteleaga conceptele si problemele asociate conformitatii.
6.2. Sa inteleaga alte sisteme de management.
7. Sa inteleaga abordarea bazata pe fapte a luarii de decizii.
7.1. Sa inteleaga tehnicile de masurare si de monitorizare.
7.1.1. Sa inteleaga optiunile procesului de masurare.
7.1.2. Sa inteleaga optiunile echipamentelor de masura.
7.2. Sa inteleaga evaluarea sistemului de management al calitatii.
7.2.1. Sa inteleaga cum se realizeaza auditurile.
7.2.2. Sa inteleaga cum se realizeaza autoevaluarile.
7.2.3. Sa inteleaga cum se realizeaza analizele manageriale.
7.3. Sa inteleaga cum se face o analiza a cauzei radacina.
7.4. Sa inteleaga cum se folosesc tehnicile statistice.
8. Sa inteleaga tehnicile si metodele de gestionare a riscului.
8.1. Sa inteleaga tehnicile de estimare a riscului.
8.1.1. Sa inteleaga tehnicile de identificare a riscului.
8.1.2. Sa inteleaga tehnicile de analiza a riscului.
8.1.3. Sa inteleaga tehnicile de evaluare a riscului.
8.2 Sa inteleaga metodele de tratare a riscului.
Va rugam sa retineti ca acestea sunt numai exemple. Nu s-a facut nicio incercare pentru a pune la dispozitie o lista completa a asteptarilor cu privire la cunostintele si abilitatile auditorilor sistemelor de management al calitatii. Puteti adauga alte cunostinte si abilitati la propria dvs. lista.
Auditorii sistemelor de management al calitatii conform ISO 19011,