Politica si obiectivele de calitate in cadrul ISO 9001

In cadrul sectiunii 4.1.1 a standardului ISO 9001 este prevazuta cerinta pentru definirea si documentarea politicii si obiectivelor de calitate. Respectarea acestei cerinte demonstreaza angajamentul companiei dumneavoastra pentru calitate. Respectarea acestui angajament este definitoriu atat pentru obiectivele organizationale cat si pentru asteptarile clientilor.

Politica de calitate ISO 9001

In conformitate cu prevederile ISO 9001, politica de calitate se materializeaza sub forma unei scurte declaratii sau a unui document care defineste obiectivele si tintele de calitate, continuand cu un angajament pentru indeplinirea acestora si pentru imbunatatirea continua.

De asemenea, documentul trebuie sa contureze un plan pentru crearea, declararea si masurarea performantelor si a obiectivelor de calitate.

Mai jos vom prezenta un exemplu cu privire la declaratia ce poate fi incorporata intr-un plan de calitate ISO 9001:

“Vom oferi in mod consecvent produse si servicii care indeplinesc si depasesc cerintele si asteptarile clientilor nostri. Vom continua necontenit in mod activ sa imbunatatim calitatea prin intermediul programelor care permit fiecarui angajat sa-si indeplineasca sarcinile in mod corect de prima data si intotdeauna.”

Obiectivele de calitate ISO 9001

Obiectivele de calitate reprezinta o serie de etape cuantificabile catre realizarea politicii de calitate, fiind prevazute fie odata cu crearea sistemului de management al calitatii fie in cadrul revizuirilor de management.

Obiectivele de calitate trebuie sa raspunda la intrebarile legate de actiunile care trebuie luate pentru a indeplini tintele prevazute de politica de calitate. Intelegand ca perfectiunea este imposibila, organizatia trebuie sa-si defineasca si sa stabileasca limitele unui anumit grad de toleranta fata de obiectivele initiale.

Spre exemplu, trebuie definit un anumit procent legat de:

• pierderi in cazul utilizarii materiei prime.
• produse care vor fi inevitabil defecte.
• livrari care nu vor fi efectuate in timp util.

Aspectele legate de politica si obiectivele de calitate difera mult de la o organizatie la alta, in functie de domeniul in care activeaza, tipul produselor livrate sau al serviciilor prestate, modul de comercializare etc.

Pentru a concretiza aceste aspecte vom da un exemplu legat de o companie a carei misiune este de a produce cel mai bun mini radio portabil la nivel mondial. In politica de calitate, pe langa alte elemente, se poate declara ca 99% din produse nu vor avea defecte.

Obiectivele de calitate introduc elemente cuantificabile, in termeni de produs sau serviciu. Astfel, legat de produs, se defineste notiunea de produs defect ( in cazul nostru selectivitate necorespunzatoare, sensibilitatea limitata a receptiei, tonalitatea acustica deficitara etc) sau serviciu neconform ( livrari incomplete, ambalaje distruse etc).

Politica si obiectivele de calitate trebuie incluse in procesul de control al documentelor. Controlul se poate efectua prin:

• integrarea lor ca parte a unei proceduri.
• integrarea lor ca parte a manualului calitatii.
• crearea unui document propriu pentru gestionarea politicii si obiectivelor de calitate, numerotat si controlat.

Recomandam gestionarea separata a politicii de calitate si a obiectivelor de calitate, deoarece acestea din urma se pot schimba mai frecvent decat politica de calitate. Astfel este bine sa nu introduceti obiectivele de calitate in manualul calitatii.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
This entry was posted in Articole. Bookmark the permalink.