Derularea de actiuni corective si preventive – cerinta de baza a standardului ISO 9001

O cerinta critica a standardului ISO 9001 se refera la derularea de actiuni corective si preventive (sectiunile 8.5.2-8.5.3). Pentru a intelege mai bine diferenta dintre cele doua aspecte, in continuare vom face o scurta trecere in revista a caracteristicilor diferitelor tipuri de actiuni, in conformitate cu definitiile din cadrul ISO 9000:2005.

Corectie – Actiunea de a elimina o nonconformitate detectata.
Actiune corectiva – Actiunea de a elimina cauza producerii unei nonconformitati detectate.
Actiune preventiva – Actiunea de a elimina cauza producerii unei potentiale nonconformitati.

Mai jos vom extinde sfera acestor doua notiuni importante, pentru o intelegere aprofundata.

1. Corectia

In cazul aparitiei unei probleme trebuie sa tineti cont de o serie de aspecte:

• Evaluarea magnitudinii problemei.
• Determinarea modalitatii de prevenire a problemei si limitarea efectelor negative
• Modalitatea de abordare a situatiei curente.

2. Actiuni corective

Trebuie sa se determine daca importanta situatiei necesita actiuni ulterioare, fiind necesar sa se raspunda la intrebari precum:

• A fost un eveniment major ?
• Care este probabilitatea de a se repeta ?
• Care sunt estimarile legate de viitoarele pericole ?

Cauzele producerii evenimentului trebuie sa fie izolate pentru a se putea preveni repetarea, in cazul in care a fost vorba de un eveniment major.

3. Actiuni preventive

In primul rand trebuie evaluate si limitate riscurile, in functie de severitatea lor. Pentru acest demers pot fi utile urmatoarele analize:

• Listele de verificare
• Analiza tipurilor de defecte si a efectelor – FMEA (eng. Failure mode & effects analysis)
• Analiza riscurilor si a operabilitatii – HAZOP (eng. Hazard and operability analysis)

In continuare vom prezenta schematic diferentele dinte notiuunile prezentate anterior.

I. Corectie vs. actiune corectiva

• In cazul situatiilor de risc major, impact semnificativ sau frecventa ridicata:

• Corectia implica repararea/rezolvarea aspectelor curente.
• Actiunea corectiva previne aparitia evenimentului negativ prin izolarea cauzei producatoare.

• In cazul situatiilor cu frecventa/ risc/impact scazut:

• Actiunile sunt similare tinand cont ca probabilitatea de reaparitie a evenimentului negativ este scazuta.

II. Actiune corectiva vs. actiune preventiva

• In cazul actiunilor corective pagubele si efectele negative sunt deja prezente.
• In cazul actiunilor preventive, efectele negative nu au aparut, se doreste limitarea aparitiei lor prin izolarea cauzei provocatoare.

Pentru a ilustra si mai bine aceste diferente vom prezenta o situatie ipotetica, cand un client oarecare comanda 500 de echipamente generice, dar ii sunt livrate doar 450 de bucati. Astfel:

1. Corectarea – Implica rezolvarea situatiei curente.
• Actiune: livrarea catre client a unui numar de 50 de bucati de echipamente

2. Actiunea corectiva – Raspunde la intrebarea: De ce s-au livrat mai putine echipamente ?
• Actiune: se afla ca operatorul a numarat gresit numarul de colete, respectiv 9 colete de 50 de bucati in loc de 10 colete de 50 de bucati.

3. Actiune preventiva – Asigurarea faptul ca evenimentul nu se va mai produce.

• Actiune: produsele se cantaresc pe balante industriale, verificandu-se astfel cantitatea echipamentelor inainte de livrare; se asigura astfel integritatea cantitativa a echipamentelor de livrat.

Reamintim ca standardul ISO 9001 solicita organizatiei care doreste sa implementeze sistemul de management al calitatii derularea de proceduri documentate legate de actiunile preventive si corective.

Observatie importanta

Combinarea de proceduri documentate legate de actiunile preventive si cele corective intr-un singur document al sistemului de management al calitatii este acceptabila dar nu este recomandata. Daca aceste actiuni sunt combinate, este foarte important sa se verifice daca personalul si resursele umane implicate in aceste actiuni inteleg clar diferentele intre actiunile preventive si cele corective.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Derularea de actiuni corective si preventive – cerinta de baza a standardului ISO 9001, 9.0 out of 10 based on 1 rating
This entry was posted in Articole. Bookmark the permalink.