Standardele ISO le aduc beneficii companiilor, administratiei publice si societatii, dar si oamenilor obisnuiti.
Standardele ISO pun la dispozitie instrumente concrete pentru abordarea provocarilor din toate cele trei dimensiuni ale dezvoltarii durabile – dimensiunea economica, cea ecologica si cea sociala.
Standardele voluntare ISO extrag esentialul din cunostintele de specialitate si bunele practici internationale, la ele contribuie oamenii care inteleg problemele, observa din cea mai buna pozitie standardele in actiune si le mentin in conformitate cu ultimele tendinte.
Sistemul de standardizare ISO
ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare) este o retea mondiala care identifica ce standarde internationale sunt solicitate de mediul de afaceri, administratia publica si societate si dezvolta aceste standarde in parteneriat cu sectoarele care le vor folosi, le adopta prin proceduri transparente bazate pe raspunsul la nivel national si le pune la dispozitie pentru a fi implementate in intreaga lume.
Standardele ISO se bazeaza pe consensul international al celei mai largi game posibile de parti interesate. Aportul expertilor vine de la cei care cunosc cel mai bine nevoia de standarde, ca si rezultatele care decurg din implementarea lor. In acest fel, desi sunt voluntare, standardele ISO sunt respectate la scara larga si sunt implementate de sectorul public si de cel privat la nivel international.
ISO – o organizatie nonguvernamentala – este o retea de organisme nationale de standardizare din 164 tari, cate un organism din fiecare tara, din toate regiunile lumii, incluzand economiile dezvoltate, pe cele in curs de dezvoltare si pe cele in tranzitie. Fiecare membru ISO reprezinta cea mai importanta organizatie de standardizare din propria tara.
Membrii ISO propun noi standarde, participa la dezvoltarea lor si isi ofera sprjinul colaborand cu secretariatul central ISO in cele aproximativ 3 280 comitete tehnice care dezvolta practic standardele. Membrii ISO desemneaza delegatii nationale in comitetele de standardizare. In total, exista circa 50 000 experti care contribuie in mod direct la lucrarile realizate de organizatie in fiecare an, plus un numar estimat de 300 000 experti care urmaresc acest lucrari si le ofera informatii comitetelor nationale “oglinda”. Atunci cand munca lor este publicata sub forma unui standard international ISO, acesta poate fi tradus si adoptat ca standard national de catre membrii ISO.
Standardele ISO isi aduc contributia pozitiva la lumea in care traim. Ele asigura caracteristici vitale cum ar fi: calitatea, ecologia, siguranta, economia, fiabilitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea, eficienta si eficacitatea. Ele faciliteaza comertul, raspandesc cunostintele si impartasesc progresele tehnologice si bunele practici de management.
Standardele ISO uniformizeaza terenul, stabilind conditii de concurenta echitabile. Ele fac transparente cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca produsele pe pietele mondiale, ca si mecanismele de evaluare a conformitatii prin care se verifica daca acele produse se ridica la inaltimea standardelor. Ca rezultat, furnizorii din economiile dezvoltate, cele in curs de dezvoltare si cele in tranzitie deopotriva pot concura de la egal la egal pe orice piata.
Standardele ISO evita nevoia de a reinventa roata. Ele extrag esentialul din cunostintele de ultima ora ale expertilor si il pun la dispozitia tuturor. In acest mod, ele transmit noile progrese si transfera tehnologia, transformand standardele ISO intr-o sursa de cunoastere de nepretuit.
Rezultatul sistemului ISO
ISO are un portofoliu actual de peste 19 200 standarde care ofera solutii practice si le aduc beneficii aproape tuturor sectoarelor din mediul de afaceri, industrie si tehnologie, incluzand agricultura, constructiile, ingineria mecanica, productia, distributia, transporturile, asistenta medicala, tehnologia informatiei si a comunicatiilor, alimentele, apa, mediul, energia, managementul calitatii, evaluarea conformitatii si serviciile. Acestea alcatuiesc o oferta completa pentru toate cele trei dimensiuni ale dezvoltarii durabile – dimensiunea economica, cea ecologica si cea sociala.
Famiile de standarde pentru sistemele de management al calitatii – ISO 9000 si al mediului – ISO 14000 au condus la o extindere a domeniului de aplicare ISO pentru a include practici manageriale si organizationale. ISO nu se ocupa de acreditarea sau de certificarea acestor standarde sau a oricaror alte standarde ale sale, nici nu controleaza organismele de certificare, desi pune la dispozitie standarde pentru a asigura coerenta si bunele practici ale acestor activitati.
In completarea celor de mai sus vin standardele si liniile directoare ISO pentru evaluarea conformitatii – prin care se verifica daca produsele sau serviciile, sistemele, procesele, materialele si personalul indeplinesc cerintele standardelor si alte specificatii. Evaluarea conformitatii a devenit un element esential in tranzactii, in comertul mondial si in cerintele de reglementare.
Partenerii ISO
ISO colaboreaza cu partenerii sai in procesul de standardizare internationala, IEC (Comisia Electrotehnica Internationala) si ITU (Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor), indeosebi in domeniul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor. Impreuna formeaza asociatia World Standards Cooperation (WSC), care se axeaza pe activitatea lor strategica comuna.
ISO este intr-un parteneriat strategic cu Organizatia Mondiala a Comertului (OMC), prin care vizeaza promovarea unui sistem comercial mondial liber si echitabil. Semnatarii acordului OMC privind barierele tehnice in calea comertului (Acordul BTC) se angajeaza sa promoveze si sa utilizeze standardele internationale de tipul celor dezvoltate de ISO pe baza principiilor acordului (transparenta, sinceritate, impartialitate si consens, eficacitate si relevanta, ca si coerenta) si sa raspunda preocuparilor manifestate de tarile in curs de dezvoltare.
ISO colaboreaza cu Organizatia Natiunilor Unite (ONU) si cu agentiile si comisiile sale specializate, mai ales cu cele implicate in armonizarea reglementarilor si a politicilor publice. In plus, ISO coopereaza cu organizatiile ONU care le ofera asistenta si suport tarilor in curs de dezvoltare. In total, comitetele tehnice ISO se afla in relatii oficiale cu peste 700 organizatii internationale si regionale.
Standardele ISO respecta principiul “Da-i omului un peste si il vei hrani pentru o zi; invata-l cum sa pescuiasca si il vei hrani toata viata.”
“A oferi un peste” poate fi o cale. Insa datorita implementarii standardelor ISO si datorita participarii la dezvoltarea lor, tarile in curs de dezvoltare “invata cum sa pescuiasca singure”. Standardele ISO tranfera cunostinte tehnice utilizate in industrie, evita risipirea resurselor, ocrotesc sanatatea si siguranta publica si ofera criterii pentru evaluarea produselor de import si pentru fabricarea unor produse de export care sunt capabile sa concureze pe pietele internationale.
Standardele ISO inmultesc lucrurile cu adevarat bune. Atunci cand apar noi tehnologii sau sectoare de activitate, standardele international acceptate ISO privind trasaturi de baza, ca terminologia, compatibilitatea si interoperabilitatea, ca si aspectele referitoare la sanatate, siguranta si mediu, ajuta la raspandirea lor si la cresterea dimensiunii pietei pentru produsele si serviciile derivate.
ISO – Ce este nou si ce urmeaza sa apara
Noile standarde ISO publicate in ultimii ani si cele in curs de dezvoltare incearca sa rezolve probleme extrem de variate, ca responsabilitatea sociala, securitatea informatiei si securitatea sociala, raspunsul la schimbarile climatice, eficienta energetica si resursele regenerabile, proiectarea si functionarea durabila a cladirilor, contractele de achizitii echitabile si transparente, serviciile care au legatura cu apa, nanotehnologiile, sistemele inteligente de transport, managementul sigurantei alimentare si informatica in ingrijirea sanatatii.
In urmatorii ani, ISO va avea posibilitatea de a oferi noi standarde care vor rezolva o gama larga de probleme, cum ar fi amprenta de carbon a produselor, managementul activelor, economiile de energie, managementul resurselor umane, statiile de alimentare cu gaz natural pentru vehicule, externalizarea, siguranta atractiilor din parcurile de distractii si biogazul. (sursa: iso.org)
Linkuri utile: www.iso.org ; www.iso.org/iso/iso-focus-plus; www.youtube.com/PlanetISO; www.iso.org/isocafe.