Corespondente generale intre ISO 9001:2008 si ISO 14001

Standardele de management: Sistemul de management al mediului ISO 14001. Corespondente generale intre ISO 9001 si ISO 14001

Ca si in cazul standardului de referinta ISO 9001, adoptarea standardului ISO 14001 pentru managementul mediului, al carui scop este de a standardiza si de a clarifica practicile din acest domeniu, a cunoscut o crestere foarte rapida in ultimii ani. Astfel, sistemul ISO 14001 fusese adoptat in 2004, la numai opt ani de la lansarea sa, de peste 90 000 organizatii din intreaga lume, iar in 2010, de peste 250 000 de organizatii. Aceasta crestere rapida poate fi explicata prin analogie cu motivele aderarii intense la standardul ISO 9001: necesitatea adoptarii unor practici de management clar definite si bine recunoscute, imbunatatirea imaginii organizatiei, raspunsul la presiunile externe, dorinta de a aduce un plus de rigoare in managementul mediului etc. Daca cererea clientilor nu mai joaca un rol la fel de determinant ca in cazul lui ISO 9001 in decizia de a adopta standardul mediului, in schimb presiunile institutiilor publice si considerentele tinand de imagine sau de legitimitatea sociala par sa reprezinte motivatiile cele mai importante ale acestui demers.

Oricare ar fi motivele care stau la baza certificarii ISO, aceasta nu conduce spre o obligatie privind rezultatele sau performanta, ci mai degraba spre o obligatie privind mijloacele, in termenii practicilor manageriale. Perspectiva sistemului implementat ramane in continuare orientata spre proceduri, este de parere firma de consultanta si certificare Web Cert Consult. Standardul ISO 14001 defineste acest sistem de management al mediului ca pe o “componenta a sistemului de management al unei organizatii utilizata pentru a-si dezvolta si a-si implementa politica sa de mediu si pentru a-si gestiona aspectele care au legatura cu mediul”.

Potrivit standardului, “un sistem de management cuprinde structura organizatiei, activitatile de planificare, responsabilitatile, practicile, procedurile, procesele si resursele”. Aceste elemente diferite care stau la baza lui ISO 14001 sunt foarte asemanatoare cu cele ale sistemului ISO 9001. Ca si in cazul standardului calitatii, este vorba despre a defini o politica, obiective, planuri, proceduri, masuri de control si mijloace de masurare a performatei, a efectua audituri regulate ale sistemului de management etc. Dupa cum vom arata in cele ce urmeaza, aceste doua standarde se bazeaza pe principii similare de management, cu scopul de a facilita integrarea celor doua sisteme si dubla lor certificare. Desi cerintele celor doua sisteme difera pe alocuri din cauza domeniilor lor de aplicare diferite, structura, metodele de management si sistemul de certificare prin audituri externe sunt sensibil aceleasi. Cu toate acestea, ca si in cazul lui ISO 9001, adoptarea standardului ISO 14001 nu garanteaza imbunatarirea performantei in relatia cu mediul inconjurator.

Corespondente generale intre ISO 9001 si ISO 14001

Cerintele ISO 9001 privind conducerea
• Angajamentul conducerii;
• Definirea unei politici a calitatii.
Cerintele ISO 14001 privind conducerea
• Angajamentul conducerii ;
• Definirea unei politici a mediului.

Cerintele ISO 9001 privind planificarea
• Ascultarea si luarea in considerare a asteptarilor clientilor;
• Determinarea cerintelor referitoare la produs;
• Definirea obiectivelor privind calitatea;
• Implementarea unor programe de imbunatatire a calitatii;
• Planificarea conceperii, dezvoltarii si realizarii noilor produse;
• Pregatirea procesului de achizitie;
• Controlul productiei.

Cerintele ISO 14001 privind planificarea
• Luarea in considerare a aspectelor esentiale care au legatura cu mediul (activitati, produse sau servicii care pot avea un impact asupra mediului);
• Identificarea si actualizarea cerintelor legale si ale celorlalte cerinte;
• Definirea obiectivelor si telurilor privind mediul inconjurator;
• Implementarea unor programe de mediu pentru a atinge obiectivele propuse;
• Controlul operational.

Cerintele ISO 9001 privind organizarea
• Definirea responsabilitatilor referitoare la implementarea sistemului de management al calitatii;
• Desemnarea unui reprezentant managerial;
• Gestionarea resurselor;
• Incurajarea implicarii personalului;
• Implementarea infrastructurilor necesare indeplinirii obiectivelor si asteptarilor partilor interesate;
• Dezvoltarea competentelor, sensibilizarea si formarea angajatilor;
• Comunicarea interna pe probleme privind calitatea;
• Comunicarea cu clientii;
• Documentarea sistemului de management al calitatii, elaborarea unui manual al calitatii.

Cerintele ISO 14001 privind organizarea
• Definirea resurselor si responsabilitatilor referitoare la implementarea unui sistem de management al mediului;
• Dezvoltarea competentelor, sensibilizarea si formarea angajatilor in domeniul mediului;
• Comunicarea interna pe probleme de mediu;
• Raspunsul la cererile de informatii;
• Daca este cazul, definirea procedurilor de comunicare externa (nu este obligatorie la acest nivel);
• Controlul documentatiei privind managementul mediului (nu se cere un manual);
• Documentarea sistemului de management al mediului;
• Pregatirea si raspunsul la situatii de urgenta.

Cerintele ISO 9001 privind controlul
• Masurarea si monitorizarea calitatii, a produselor si a eficacitatii proceselor;
• Evaluarea conformitatii fata de cerintele clientilor;
• Identificarea si trasabilitatea produselor;
• Identificarea, corectarea si prevenirea neconformitatilor;
• Efectuarea de audituri interne avand ca subiect managementul calitatii;
• Efectuarea periodica de analize manageriale ale sistemului de management al calitatii si adoptarea principiului imbunatatirii continue.

Cerintele ISO 14001 privind controlul
• Masurarea si monitorizarea operatiunilor care pot avea un impact semnificativ asupra mediului;
• Evaluarea conformitatii fata de cerintele legale si fata de alte cerinte;
• Identificarea, corectarea si prevenirea neconformitatilor;
• Efectuarea de audituri interne avand ca subiect problemele de mediu;
• Efectuarea periodica de analize manageriale ale sistemului de management al mediului si adoptarea principiului imbunatatirii continue.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
This entry was posted in Articole. Bookmark the permalink.